Jak wygląda kurs sternika motorowodnego?
Chcesz samodzielnie prowadzić łódź motorową? Zaplanować kilkudniowy rejs? Kurs sternika motorowodnego to pierwszy krok, by zdobyć uprawnienia i cieszyć się pełną swobodą na wodzie. Ale jak wygląda kurs na patent sternika motorowodnego? Czy wymaga wcześniejszego doświadczenia? Sprawdźmy to!

Jak przebiega kurs sternika motorowodnego w Sztynorcie?
Kurs na patent sternika motorowodnego to intensywne szkolenie weekendowe, które łączy teorię z praktyką w komfortowej i przyjaznej atmosferze. Zajęcia prowadzone są przez doświadczonych instruktorów Szkoły Żeglarstwa „Gertis” – zarówno w samym porcie Nowy Sztynort, jak i w pobliskiej Ekomarinie w Giżycku.
Część teoretyczna odbywa się w formule nauki własnej, co oznacza, że każdy uczestnik otrzymuje komplet materiałów szkoleniowych jeszcze przed rozpoczęciem kursu. Dzięki temu można elastycznie przygotować się z zakresu przepisów, oznaczeń nawigacyjnych, zasad bezpieczeństwa oraz podstaw budowy jednostek motorowych, a wszelkie pytania lub wątpliwości skonsultować z instruktorem podczas trwania szkolenia.
Część praktyczna to z kolei kilkugodzinne szkolenie z manewrowania łodzią motorową, cumowania, podejścia do nabrzeża oraz podstaw poruszania się po akwenach żeglownych. Zajęcia prowadzone są w niewielkich grupach, co pozwala na indywidualne podejście i realne przećwiczenie kluczowych umiejętności.
Kurs kończy się egzaminem państwowym. Egzamin składa się z testu teoretycznego oraz części praktycznej na wodzie. Całość można zrealizować w ciągu jednego dnia – idealne rozwiązanie dla osób, które cenią swój czas, ale nie chcą iść na kompromisy w kwestii jakości szkolenia.
Egzamin na patent sternika motorowodnego – Co warto wiedzieć?
Pozytywny wynik egzaminu na patent sternika motorowodnego uprawnia do samodzielnego prowadzenia łodzi motorowych. Część teoretyczna egzaminu to test pisemny składający się z 75 pytań zamkniętych obejmujących zagadnienia takie jak:
- przepisy żeglugowe,
- znaki i sygnały nawigacyjne,
- zasady bezpieczeństwa na wodzie,
- pierwsza pomoc,
- podstawy budowy i eksploatacji jachtów motorowych.
Do zaliczenia części praktycznej egzaminu wymaganych jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na minimum 65 pytań.

Część praktyczna odbywa się na wodzie i polega na wykonaniu określonych manewrów pod okiem egzaminatora. Uczestnik musi wykazać się umiejętnością m.in.:
- prawidłowego startu,
- manewrowania na ograniczonej przestrzeni,
- podejścia do kei,
- zatrzymywania jednostki,
- działania w sytuacjach awaryjnych.
Egzamin jest organizowany zgodnie z wytycznymi Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego.